Küsimus nr 7835

Egle küsis (17. märts 2019)
Tere!

Aastasel tütrel lihtsalt võimatu hambaid pesta. Tahab harja enda kätte ja kui ei saa jonnib ning keerab pea ära ja hoiab suu kinni. Mida teha? Kas vägisi proovida pesta?

Aitäh ette
Terje Altosaar vastas (2019-03-31 12:54)
Hammaste pesemine tähendab tervet rida juba omaettegi keerulisi üksikuid tegevusi, Nagu kõiki teisigi keerulisi tegevusi tuleb ka hambaid pesema õpetada väga väikeste sammude kaupa. Niisugust tegevust õpetades tuleb eriti selgelt esile, kui palju võib olla kasu jäljendusõpetusest. Liigutusi on palju lihtsam ette näidata kui neid igal sammul kätega suunata. Me ise püüame õpetades alati ettenäitamise, modelleerimisega aega säästa ning füüsiliselt hakkame lapse liigutusi suunama alles siis, kui tal meid jäljendada ei õnnestu.
Keerukaid tegevusi õpetades on kõige parem kombineerida modelleerimist-jäljendamist ja suunavaid ergutusi. Järgmist meetodit soovitab O. Ivar Lovaas teie plaani iga sammu juures:
1.samm. Andke vastava sammu juurde kuuluv korraldus, näiteks:” Tee hambahari märjaks.”
2.samm. Kui laps teie palve peale oskab ülesannet täita, ärge rohkem abi osutage. Kindlasti aga kiitke selle sammu sooritamise eest. Kui laps ise ei oska teha, mida vaja, näidake talle ette. Et ta teid jäljendaks, võite lisaks veel öelda :”Tee nii.” Kiitke jäljendamise eest.
3.samm.Kui laps tegevust jäljendada ei suuda, juhtige tema käsi ise. Mõne õnnestunud katse järel hakake oma abi järk-järgult vähendama.
4.samm. Kui laps saab aru, mida ta teie korralduse peale tegema peab, vajab aga veel meeldetuletust, mõelge selle jaoks välja sobiv visuaalne ergutus, visuaalne juhis.
5.samm. Kui visuaalsest ergutusest jääb meeldetuletuseks väheseks, siis ergutage last füüsiliselt- juhtige ta käsi kogu soorituse jooksul. Abistage ainult niipalju, kui käesoleva sammu jaoks tingimata vaja. Ärge unustage kiitmast.
6.samm.Alustage oma abi kahandamist füüsilise suunamise järkjärgulisest kaotamisest. Teiseks kahandage visuaalsete juhiste hulka ja sagedust. Lõpuks loobuge vähehaaval sõnalistest korraldustest.

Kui programm on läbitud, peaks laps oskama täiesti ise hambaid pesta vaid seepeale, kui te ütlete talle :”Pese hambad puhtaks.”

Tegemist on teooriaga. Kõige paremini tunnete oma last teie, usun et leiate mängulise viisi kuidas hammaste pesemine õnnestub. Jõudu oma tee leidmisel.

Parimaga
Terje Altosaar

Terje Altosaar Terje Altosaar, suuhügienist

Lõpetanud 2003 Helsingin Ammattinkorkeakoulun Sdati, 1995.a Helsingin IV Terveydenhuolto Oppilaitos. Täiendused ka Soomes, Rootsis, Saksamaal, Austrias jne. Töötanud suuhügienistina ja lektorina. Töötanud välja hambaarstiabide ja suuhügienistide kutseoskusnõuded. Hetkel töötab AS ODE Hambakliinik suuhügienistina. Projektimeeskonnas "Laste hammaste tervis"

Seotud asutustega:
· Dukan & Korrovits Hambaravi Kitsas 8, I korrus, Tartu, Tartumaa
· ODE AS Riia 11, Tartu, Tartumaa

NB! Meie leht kasutab küpsiseid (cookies) veebiliikluse analüüsimiseks ning kasutajakogemuse parandamiseks. Jätkates veebilehe kasutamist, nõustud küpsiste salvestamisega sinu arvutisse.