Küsimus nr 4982

Anni küsis (15. apr 2010)
Tere,

läksin hambaarasti juurde ja teadsin, et mul on hambas üks väiksemat sorti auk, mida ise peeglist nägin. Arst suhu vaadates seda auku esialgu ei märganud. Juhendamise peale märkas alles ja ütles, et väike, aga sügav auk. Kui ta hakkas seda parandama, siis pärast suurema ja väiksema puuri kasutamist ütles ta, et ei saa sinna täidist panna, kuna hammas on pehme ja lisas, et on vaja teha juureravi (muid alternatiive välja ei pakkunud). Ta küsis, kas hammas on valutanud ka, mille peale vastasin, et ei ole. Olles poolest näost tuimestatud, ei osanud ma ka midagi selle tegevuse vastu öelda. Hiljem arve pealt nägin, et ta oli avanud mul 3 juurekanalit. Kokkuvõttes jäi mulle tunne, et olen saanud võib-olla ravi, mida poleks vaja olnud. Samas ilma ise vastavaid teadmisi omamata on mul võimatu seda hinnata. Minu küsimus on, et kas juhul, kui hammas ei valuta, siis reeglina üldse tehakse juureravi? Ja mis põhjustel? Millised on minu kui patsiendi võiamlused oma õigusi kaitsta?
Timo Paberit vastas (2010-04-16 10:46)
Sügava hambakaariese korral võib tekkida olukord, kus hammas on pehmenenud juba hambanärve sisaldava hambaõõneni. Perforatsiooni korral sõltub kõik konkreetsest situatsioonist. Ilmselt oli kolleegil ikka põhjus, miks juurekanaleid avada ning ka vastav diagnoos olemas, mispuhul see oli näidustatud. Keegi niisama igaks juhuks juurekanaleid avama ei hakka. Pigem püüame sellist olukorda ikka vältida.
Kui hambaauku on juba peeglist näha või saab keelega katsuda, võib ravi olla juba hilinenud ning juureravi on lihtsalt paratamatu järgmine etapp. Selle vastu aitab põhjalik, regulaarne hammaste kontroll vältimaks selliseid ebameeldivaid olukordi ning ennetamaks juureravi protseduure.
Diagnostika puhul on olulised ka vahendid. Meie kliinikus on võimalik mikrodiagnostika - st. hambaaukude avastamine mikroskoobi ning kiudvalgussondi abil. Samuti ei võta me ühtegi patsienti vastu röntgendiagnostikata. Puudulik diagnostika on sage põhjus hambakaariese komplikatsioonide tekkel. Loomulikult on sama olulised teised ennetavad vahendid - adekvaatne suuhügieen ning kaariese riske vähendavad tegurid. Selge on see, et patsiendile võib antud olukord olla segadust tekitav ning tegu on antud juhul tõenäoliselt puuduliku selgitustööga. Patsiendil on alati õigus küsida selgitusi teostatud raviprotseduuride ning nende maksumuse kohta. Samuti on olemas vastav erialaspetsialistidest koosnev ekspertkomisjon, kuhu on patisendil õigus kaebusega pöörduda. Soovitaksin siiski kõigepealt selgitusi paluda oma hambaarstilt!
Timo Paberit Timo Paberit, hambaarst

1999-2000 EHÜL president. Lõpetas TÜ hambaarstina 2001. Töötab Tallinnas Merimetsa hambakliinikus ja Viru hambakliinikus ning Cardens hambakliinikus Tartus

Seotud asutustega:
· Cardens OÜ Jaani 20, Tartu, Tartumaa
· Kesklinna Hambakliinik OÜ Lai 10, Pärnu, Pärnumaa
· Kreutzwaldi Hambakliinik Kreutzwaldi 3, Tallinn
· Lasnamäe Hambakliinik OÜ Tähesaju 14, Tallinn
· Viru Implantoloogia Narva mnt.1, Tallinn