Küsimus nr 5487

Urmas küsis (29. aug 2011)
Tere,
olen tubli hambaraviteenuse kasutaja, s.t kui vaja hammast ravida, siis olen ka arsti juurde läinud ja teinud nii nagu mulle soovitatakse.
Nüüd on mul aga tõrge, nimelt viimane kord kui arstikabineti ukse taga aeg kätte jõudis, ei võtnud arst (tegemist minu jaoks uue arstiga, kuna eelmine läks pensionile) mind ravida, vaid saatis pilti tegema.
Ja siin ongi minu mure ja küsimus, tahtsin konkreetsel hambal parandada plommi, nagu ikka kipub hammas plommi ümbert lagunema, juuretäidis sellel hambal juba tehtud, hammas ei valutanud ega olnud ka paistes,samas mis rõntgenisse puutub, siis seda ma teha ei soovinud, kuna olen kahjuks oma viletsa muu tervise töttu saanud röntgenikiirgust juba vene ajast üsna palju (pilte terve suur kilekotitäis, nii paarkümmend küll). Nüüd siis nii, et ootasin hambas auk poolteist kuud, et saada arstile, olin õigel ajal kohal ja jäin ilma ravita. Praegu spetsiaalselt lugesin ka netist, kui kahjulik on tegelikult röntgen, mida inimestele peale surutakse.
Sooviks Teie kommentaari Võru hambaarsti tegevuse kohta, kuna mina jäin praegu ravita, aeg on raisatud ja pean hakkama otsima asjalikku arsti, kes inimest minema ei saada.
Timo Paberit vastas (2011-08-31 08:09)
Kasutame röntgenülesvõtteid diagnostilise abivahendina, tuvastamaks kõiki hammaste ja lõualuudega seotud probleeme. Kuna kaasaegne röntgenaparatuur on tundlikum ning kiirgusdoosid madalamad, teostatakse seda igal meie jaoks uuel patsiendil rutiinselt. Üksikust hambast teostatava ühekordse digitaalülesvõtte kiirgusdoos on äärmiselt madal ning see ei ohusta kellegi tervist. Selle uuringu abil on võimalik diagnoose täpsustada ja avastada või ennetada probleeme, mis vastasel korral jääksid diagnoosimata.
Kaasaegse hambaravi eesmärk on näha patsiendi suud tervikuna ning sellest ka kolleeg ilmselt juhindus. Selle diagnostilise materjali kogumine on suisa kohustuslik, kuna vastutuse ravi eest võtab ju arst, mitte patsient. Tihti kiputaksegi meie tööd lihtsustama ning patsiendid saabuvad vastuvõtule oma diagnoosi ja raviplaaniga. Selles osas püüdke kolleegi mõista - meie tegevus on samuti meditsiiniline toiming.
Arst püstitab esmalt diagnoosi ning määrab seejärel ravi. Ilma diagnoosita ei ole võimali ka ravi teostada. Samuti ei ole võimalik anda teostatavale ravile prognoosi. Kui Teie hammast ravitakse, ootate, et antud tulemus ka püsiks. Kui puudub materjal, mille alusel prognoosi hinnata, võime raviotsustes eksida. Sel juhul kogeme tihti küsimust - milline on garantii???
Kuna meditsiinis garantiid puuduvad, võib tekkida sellest hiljem palju arusaamatusi ning diagnostilise materjali puudumisel puudub ka igasugune alus raviotsuse õigsuse hindamiseks.
Seega on diagnostika oluline ikka eelkõige Teie huvides. Loomulikult kui patsient seda ei soovi, on tal õigus protseduurist keelduda. Sel juhul aga ei saa arst võtta ka töö osas vastutust. Muidugi on kahju, et probleem jäi kokkuvõttes siiski lahendamata. Eks sellises olukorras on võimalik asjale loominguliselt läheneda, kuid sel juhul peate arvestama, et puuduliku diagnostika tõttu võib raviotsus olla vale ning valitud materjalid või metoodika osutuda sobimatuks. Arst sel juhul vastutust ei võta.
Timo Paberit Timo Paberit, hambaarst

1999-2000 EHÜL president. Lõpetas TÜ hambaarstina 2001. Töötab Tallinnas Merimetsa hambakliinikus ja Viru hambakliinikus ning Cardens hambakliinikus Tartus

Seotud asutustega:
· Cardens OÜ Jaani 20, Tartu, Tartumaa
· Kesklinna Hambakliinik OÜ Lai 10, Pärnu, Pärnumaa
· Kreutzwaldi Hambakliinik Kreutzwaldi 3, Tallinn
· Lasnamäe Hambakliinik OÜ Tähesaju 14, Tallinn
· Viru Implantoloogia Narva mnt.1, Tallinn