Hambaarst.ee › Artiklid › Artiklid patsiendile › Ema ja lapse hambad › Harjutused väikelaste hambumusanomaaliate ennetamiseks

Harjutused väikelaste hambumusanomaaliate ennetamiseks

 1 häält
dr Rita Nõmmela
02.nov. 2001
Juba koolieelikutel on vaja lülitada kehalise kasvatuse programmi harjutused, mis soodustavad hamba-lõualuusüsteemi funktsioonide normaliseerimist. Toome välja harjutused, mida saab ka kodus koos lapsega teha.
Loe ka neid

Hambumusanomaalia tekkes on oluline osa hingamishäiretel, mis väljenduvad ninahingamistakistusena ja määratakse kui suuhingamine või segahingamine. Ükskõik mis põhjusel tekkinud suuhingamine kutsub esile organismi üldisi kõrvalekaldeid ja mõjub vahetult näoskeleti kasvule. On soovitatav, et kõik sellised lapsed vaataks läbi kurgu-nina-kõrvaarst põhjuse täpsustamiseks ja vajaliku ravi määramiseks.

Hingamisharjutused on kasulikud ka kombineeritud huulte sulgumise muutusega ja eripärase neelamisviisiga lastele, kellel spetsiaalse raviga luuakse tingimused normaalseks hingamiseks, kuid jäänud on harjumus hingata suu kaudu. Koolieelikutel on vaja lülitada kehalise kasvatuse programmi harjutused, mis soodustavad hamba-lõualuusüsteemi funktsioonide normaliseerimist.

Ninahingamise treenimise harjutused peavad olema lasteaia kehalise kasvatuse üldises kompleksis, mida lapsed täidavad hommikvõimlemise ajal kasvatajate juhendamisel ja kehalise kasvatuse tundides. On tarvis pöörata tähelepanu õigele rühile ja rütmilisele ninahingamisele. Hommikvõimlemise kestus lasteaedades võiks olla sõltuvalt laste vanusest 5–10 minutit. Laste õpetamist tuleks alustada eelkõige õigest rühist: pea peab olema otse, õlad viia kergelt taha ja veidi alla lasta, rind ees, abaluud surutud kokku, kõht sisse tõmmatud ja põlveliigesed välja sirutatud. Hingamisharjutuste ajal treenitakse rinna- ja kõhuhingamist. Eriti tähtis on pikendatud väljahingamise treening. Seda tehakse kõndides: kolme sammuga sissehingamine, nelja sammuga väljahingamine. Sisse ja välja hingatakse ainult läbi nina. Iga 3–4 päeva tagant tuleb pikendada väljahingamise kestust ühe sammu võrra. Pärast hingamisharjutusi teevad lapsed mängulisi liikumisharjutusi, kus nad jäljendavad linde, loomi, liikuvaid esemeid. Seejärel sooritatakse spetsiaalseid harjutusi õige hingamise treenimiseks. Lapsed sulgevad sõrmega ühe ninasõõrme ja olenevalt vanusegrupist hingavad 5–10 korda sisse ja välja läbi vaba ninasõõrme, seejärel tehakse sama teise ninasõõrmega. Lõpuks hingatakse läbi mõlema ninasõõrme. Päeva jooksul korratakse harjutusi 2–5 minuti jooksul olenevalt vanusegrupist. Harjutusi tehakse enne lõunat, jalutuskäigu ajal ja pärast lõunaoodet. Lisaks peavad lapsed kaks korda päevas 2–6 minuti jooksul sooritama lihasharjutusi suu ringlihaste treeninguks.

Harjutused

  • Laps puhub põsed õhku täis, surub rusikatega põskedele ja laseb aeglaselt õhku läbi suletud huulte (olenevalt vanusest 3–5 korda 30 sekundist 1 minutini).
  • Laps ajab huuled torusse nagu vilistades, seejärel venitab need laiaks naeratuseks. Huulte asendit muudetakse vaheldumisi (4–8 korda 1–3 minuti vältel).
  • Väikesed sõrmed suunurgas, venitab laps suud suuremaks ja püüab sellises asendis huuli sulgeda, mis on hea suu ringlihaste treeninguks (3–5 korda 30 sekundi kuni 1 minuti jooksul).

Lihasharjutusi teeb lastega kasvataja või muusikakasvataja, keda stomatoloog on ette valmistanud. Kodus aitavad lapsi vanemad, kasutades lihtsamaid võtteid suuhingamise harjumuse kõrvaldamiseks, mis on kooskõlas individuaalsete soovitustega: magava lapse huuled sulgeda, tõsta alalõug enne magamaminekut sidemega ülespoole, padja asendi korrigeerimine ja temperatuuri jälgimine lapse magamistoas.

Lastele õpetatakse tundides õiget mälumist ja neelamist ning seejärel kontrollitakse seda söögi ajal. Eelkõige õpetatakse lapsi õigesti neelama, näidates vajalikke oskusi peegli ees. Lastel soovitatakse hambad kokku suruda ja huuled sulgeda, toetades keele otsa ülemiste eeshammaste taha ja kõvasuulae eesmisse ossa ning seejärel neelatada sülge. Samal ajal tuleb jälgida miimiliste lihaste seisundit, jälgides laste näoilmet peeglis. Laste tähelepanu juhitakse sellele, et neelatades peab näoilme jääma täiesti rahulikuks. Peale selle juhitakse tähelepanu õige neelamise korral huulte, hammaste ja keele asendile.

Normaalse neelamise protsessis on suur osa keelt tõstvate lihaste arengu stimuleerimisel, selleks tuleks läbi viia iga päev mängulisi harjutusi.

Harjutused

“Ratsanik”. Kasvataja teeb lastele ettepaneku istuda mänguhobustele ja seejärel “kappavad” lapsed mööda ruumi, suu laialt avatud, ja hakkavad keelt laksutama. Harjutus kestab olenevalt lapse vanusest 2–4 minutit ja lapsed teevad seda suure heameelega.

“Värvime lage”. Lapsed peavad kasutama pintslina keelt ja laena kõvasuulage. Kasvataja näitab lastele pilti, kuidas maaler lage värvib. Harjutus on ette nähtud keelelihaste tugevdamiseks, süvendades harjumust tõsta keelt üles. Harjutus kestab olenevalt lapse vanusest 2–4 minutit.

“Kompressor”. Kasvataja räägib lastele kompressoriga töötavatest töölistest ja lapsed püüavad seda masinat järele aimata. Selleks on vaja kaua aega öelda d-häälikut. Harjutust tehakse 3–4 minutit keelelihaste tugevdamiseks.

Lapsi tuleb jälgida söömise ajal, et nad toitu kaua suus ei hoiaks, vaid mäluksid aktiivselt. Tuleb ära süüa kogu toit ja praadi süües ei tohiks vedelikku peale juua. Lastele aktiivset mälumist õpetades on vaja kaasata ka vanemaid. Lastele tuleb anda kõva toitu: õun, porgand, peenestamata liha, kuivikuid jm.

Hambumusanomaaliate ennetamise efektiivsus sõltub mitte ainult vahenditest ja meetoditest, vaid ka regulaarsusest, pedagoogide, kasvatajate, meditsiinipersonali ja vanemate oskustest.

Märksõnapilv